طراحی مدار کنترل کولر کامیون

سلام دوستان
من راننده کامیونم، کلید کنترل کولر ماشینم خراب شده، خیلی کلاسیک و ساده‌س؛ نمی‌خوام از اون استفاده کنم. دوست دارم یه کنترلر واسش طراحی کنم. فعلا یه شماتیک واسش کشیدم، می‌خواستم راهنمایی کنید چقدر اشتباه دارم و کجاها
ممنون می‌شم کمکم کنید به نتیجه برسونمش…

شماتیک رو توی برنامه KiCad کشیدم، چون اُپن‌سورس بود و خیلی سریع، و باهاش راحت‌تر از آلتیوم بودم، البته امیدوارم توی نتیجه کار چندان تاثیری نداشته باشه.

چون هیچ گونه تخصصی توی این زمینه ندارم سعی می‌کنم ورودی و خروجی‌ها رو یکم توضیح که چی تو ذهنم بوده تا بهتر ایراداتم مشخص بشه
خب چون قراره واسه کامیون انجام بشه، برق ورودی ۲۴ ولته البته ممکنه این ولتاژ در حالت عادی به ۲۸ هم برسه ولی نوسان آنچنانی نداره واسه رگولاتور از یه ماژول MP1584EN استفاده کردم که هم موجود دارمش هم توان کافی واسه تغذیه مدارم رو داره [5V3A]
از یه سنسور دمای ترمیستور ۱۰۰k واسه گرفتن دمای خروجی کولر استفاده کردم و همچنین یه ماژول سنسور DHT11 واسه دما و رطوبت کابین؛ چون واسه نمایش اطلاعات از یه نمایشگر کاراکتری 8x2 استفاده کردم، گفتم بد نمی‌شه اگه ساعت و تاریخ رو هم بتونم نمایش بدم پس یه ماژول DS3231 رو هم بهشون اضافه کردم که چون تعداد پایه‌های آردوینو نانو محدوده با 74HC595 کنترل می‌شه و لازم بود نور پس زمینه نمایشگر رو هم کنترل کنم که واسه رانندگی توی شب آزار دهنده نباشه، مجبور شدم کتابخونه رو ویرایش کنم و چالشم اینجا اینه که بتونم ورودی برق چراغ بیم رو به آردوینو بدم که از یه اپتوکوپلر استفاده کردم (امیدوارم اشتباه نکرده باشم).
یه سنسور فشار گاز توی سیستم وجود داره که مثل کلید عمل می‌کنه اونو و ۲تا کلید دیگه که روی مدار قرار داره رو با ۳تا مقاومت متفاوت به پایه‌ی A1 وصل کردم که بتونم هر سه رو با یه پایه آنالوگ بخونم.
سه تا پتانسیومتر ۱۰۰k واسه کنترل دما و دور موتور فن کابین هم که مسلم هست

توی خودرو هم مثل اکثر مدارات الکترونیک معمولا منفی مدار به بدنه وصله و همچنین معمولا مثبت مدار سوییچ می‌شه، اما اونطوری که من متوجه شدم ماسفت‌های معمول بازار و اکثر مدارات PWM از ماسفت N استفاده می‌کنن؛ خب منم همین کار رو کردم، از دو تا ترانزیستور TIP41C واسه سوییچ کردن رله که نزدیک مصرف کننده‌ها نصب می‌شه واسه مثبت و از ماسفت‌های قدرت واسه کنترل PWM استفاده کردم؛ دیودها هم واسه خنثی کردن ولتاژ برگشتی از کویل مصرف کننده‌ها [Reverse Polarity Protection] اگه اسمشو درست نوشته باشم.

1 پسندیده

درود بر شما
در ابتدا چندتا ابهام دارم که می پرسم تا بتونم بهتر راهنماییتون کنم. و در اخر هم چندتا پیشنهاد بهتون میدم.
1- چراغ بیم چی هست و شما میخواید وضعیت این چراغ رو بررسی کنید یا میخواید چراغ رو کنترل کنید ؟
2- چرا از اپتو استفاده کردید و از یک ترانزیستور یا ماسفت معمولی استفاده نکردید ؟
3- سطح ولتاژ ورودی سنسور گاز چی هست ؟ شما اینجا با یک تقسم مقاومتی بین 5 ولت و سنسور گاز خروجی رو دادید به پایه میکرو.

پیشنهاداتم :
1- چون مدار قراره روی سیستم خودرو بسته بشه برای جلوگیری از حوادث احتمالی حتما از فیوز سری در ورودی تغذیه مدار استفاده کنید
2- بهتره توی همون ورودی از VDR برای محافظت از پیک های ولتاژ استفاده کنید
3- هر سنسور یا ورودی ای که از سیم کشی مدار دارید میگیرید رو سر پایه میکرو زنر 5.6ولت و خازن حداقل 100نانو برای استیبل کردن اون ورودی در نظر بگیرید.
4- میتونید بجای پناسیومتر از push button برای افزایش و یا کاهش پارامترها استفاده کنید (اینطوری مدرن تره بنظرم) اما اگر ترجیح میدید پتانسیومتر باشه، حتما در خروجیش خازن 100 نانو بزارید. این موضوع برای سایر کلید های فشاری ای که گذاشتید هم صدق می کنه.
5- در تغذیه سنسور DHT11 حتما خازن کوپلینگ بگذارید.

1 پسندیده

ممنون از بابت لطفتون و وقتی که به من می‌دید :pray: :pray: :pray:
در مورد ابهاماتی که فرمودید:
۱- چراغ بیم همون چراغ کوچکه؛ می‌خوام وقتی چراغ بیم روشن شد، بک لایت نمایشگر رو کم نور کنم که نورش توی شب آزار دهنده نباشه.
۲- راهی بلد نبودم که ورودی 24v رو به میکرو بدم :sweat_smile:
۳- یه سوویچ به منفی بدنه‌س، با این کار می‌خوام بر اساس کلید زده شده مقادیر متفاوتی به ورودی میکرو برسه تا بتونم تشخیص بدم چه کلیدهایی زده شده؛ [امیدوارم بتونم با انتخاب مقاومت‌های درست به عددی برسم که زده شدن همزمان کلیدها رو تشخیص بدم] سعی دارم با این روش پایه‌های کمتری از میکرو رو درگیر کنم؛ چون هنوز توی فاز طراحی هستم نمی‌دونم چندتا پایه نیازم می‌شه.

*) همچنین برام سوال شد که آیا می‌تونم ورودی چراغ بیم رو هم به بیس یه ترانزیستور بدم و منفیی که سوییچ می‌شه رو با یه مقاومت به همون پایه A1 وصل کنم؟

در مورد پیشنهاداتون
۱- هر دو تا برق ورودی بیرون از مدار فیوز ۵ آمپر دارن، اما حتما یه فیوز PTC نیم آمپر هم می‌ذارم!
۲- با وریستور آشنایی ندارم، بنظرتون این مدل خوبه؟ [ VDR 07D390K ]
۳- متوجه نشدم چطور باید بذارمشون توی مدارم، ولی قبلا در موردش خوندم، احتمالا با سرچ بتونم روشش رو پیدا کنم؛ ممنون حتما انجام می‌دم.
۴- چون می‌خوام توی جعبه‌ی خودش بذارم مجبورم از پتانسیومتر استفاده کنم؛ قبلا یه دونه درست کردم بیرون از جعبه؛ از یه روتاری انکودر واسه کنترل دور فن کابین استفاده کردم.
۵- خب احتمالاً تا اینجا متوجه شدید که خازن کوپلینگ هم نمی‌دونم چیه، سرچ می‌کنم ببینم به چه نتیجه‌ای می‌رسم، امیدوارم روند پیشرفتم ناامید کننده نباشه.

تغییرات رو که انجام دادم می‌ذارمش همینجا

ممنون بابت راهنمایی‌هاتون :pray: :pray: :pray:

چندتا عکس از جعبه و PCB فابریک خودش می‌ذارم اینجا.

اینم روبروی برد

و همچنین پشت برد

1 پسندیده

خب اوکی متوجه شدم، واسه اینکه راحت تر بتونیم بحث رو دنبال کنیم من مجددا شماره گذاری میکنم.
راجع به ابهامات :
1- جدید بود چراغ بیم برام، تا الان بهش میگفتم چراغ کوچیکا :)))
2- چون شما زمین مدارتون نسبت به سایر بخش های خودرو ایزوله نیست، نیازی به اپتو ندارید، چون علاوه بر هزینه بیشتر (که البته توی این نمونه خیلی به چشم نمیاد)، فضای بیشتری هم نیاز داره . میتونید از مدارهای مثل مدارزیر استفاده کنید :
image
3- خب این سویچ در حالت غیرفعال بودن آیا ولتاژش +24 ولت نیست ؟؟ اگر باشه آسیب میزنه به مدارتون و قطعا نیازپیدا می کنید از مدار های ترانزیستوری استفاده کنید. از طرفی اینکه ایده تون برای ساخت ولتاژ های مختلف هنگام فشردن کلیدهای مختلف خوندنش با ADC خوبه اما مدارتون کاری که میخواید رو نمیکنه. بهتر بگم، به چنین مداری نیاز دارید :
image

خب بریم سراغ بخش پیشنهادات :
2- بنظرم 07D270K مناسبتره
3- توی تصویر اول این پاسخ، این مدار رو میتونید مشاهده کنید.
4- متوجه شدم :+1:
5- خازن کوپلینگ بین تغذیه و زمین هر IC و بسیار نزدیک به پایه تغذیه اون IC قرار میگیره تا بتونه اسپایک جریان های لحظه ای مورد نیاز اون ای سی رو تامین کنه

خواهش میکنم
موفق باشید :blossom: :blossom:

2 پسندیده

دوباره سلام
تشکر و سپاس فراوان

۱- چون شما نشنیده بودید، سرچ کردم! اونی که من منظورمه و بهش می‌گن چراغ کوچیک اسم درستش چراغ پارکینگ هست و بیم به چراغ جلو می‌گن :smiley: LowBram نور پایین و HighBeam نور بالا

۲- ممنون در مورد چراغ ماجرا دار انجام شد.

۳- در حالت عادی سوییچ این سنسور بین NC و بدنه‌س؛ ولی چون از یه مسیر تقریباً طولانی می‌گذره بعد وارد مدار می‌شه ترجیح می‌دم یه محافظتی هم در مقابل ولتاژ ۲۴ داشته باشم! و چون بلد نیستم انجام ندادم.
همچنین در رابطه با استفاده از یه پایه واسه ورودی‌ها چون نیاز هست کلیدها همزمان فشرده بشن اون روش ADC جوابگو نبود و بیخیالش شدم.

و همچنین ۴ فرمان آخر رو هم انجام دادم.
این شد نتیجه ممنون می‌شم دوباره بررسیش کنید

سپاس فراوان

سلام
مدار آخرتون از نظرم خوبه و میتونید وارد مرحله تست بشید.
دوتا نکته بهتون فقط بگم :
1- توی مسیر کلید های فشاری نیازی به سری کردن مقاومت 1K ندارید.
2- برای قسمت “ترجیح می‌دم یه محافظتی هم در مقابل ولتاژ ۲۴ داشته باشم! و چون بلد نیستم انجام ندادم” ترکیب یک مقاومت سری و در انتها یک زنر 5V6 به زمین کاری که میخواید رو انجام میده

موفق باشید :wink:

1 پسندیده

سلام
وقت بخیر
نتیجه آخرین فهمم از راهنمایی‌هاتون این شده

تایید می‌شه برم سراغ PCB کشیدن؟

سلام ممنونم
توی نگاه اجمالی اوکیه بنظرم
فقط پیشنهادم اینه که توی ورودی +24v فیوز رو بزارید قبل از VDR که در صورتی که اسپایک شدید اومد و NTC low impedance شد، فیوز مسیر رو قطع کنه.

1 پسندیده